Cuba Banding

Sunday, December 11, 2011

PAHANG BANJIR

Pahang kembali dilanda banjir
Pahang kembali dilanda banjir apabila seramai 10 mangsa dipindahkan ke pusat pemindahan di daerah Kuantan sejak malam tadi.

Mereka yang dipindahkan terdiri daripada penduduk Kampung Sungai Isap Damai, ungai Isap Perdana, Kampung Tiram, Kampung Segantang Lada, Kampung Razali, anah Putih serta Cenderawasih.

Menurut Jurucakap Bilik Gerakan Ibu Pejabat Polis Kontinjen Pahang, semua angsa dipindahkan sejak tengah malam tadi berikutan hujan lebat sejak semalam ang menyebabkan kawasan berkenaan dinaiki air antara 0.5 hingga 1.5 meter.

"Daripada jumlah itu, seramai 42 orang dipindahkan ke Sekolah Menengah ebangsaan Bukit Rangin; dewan orang ramai Kampung Tiram (19), Sekolah ebangsaan Galing (4) dan Tadika Perpaduan Cenderawasih (45)," katanya di Kuantan, hari ini.

Tiada kejadian banjir dilaporkan di daerah lain setakat ini, katanya.

Namun katanya, orang ramai terutama yang berada di kawasan berisiko banjir iminta berhati-hati berikutan hujan lebat masih berterusan pada hari ini.

"Orang ramai perlulah  segera berpindah jika diminta berbuat demikian oleh pihak keselamatan," katanya.

- Bernama
http://www.malaysiakini.


Soi Lek: Jika ABIM berhak, saya pun ada hak persoal hudud

December 11, 2011
KUALA LUMPUR, 11 Dis ― Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek berkata, beliau ada hak untuk mempersoalkan pelaksanaan undang-undang hudud yang hendak dibawa oleh PAS.
Menurut Dr Chua, sementara Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) mempunyai hak untuk memintanya memohon maaf, beliau juga ada hak untuk bercakap mengenai hudud versi PAS dan impaknya ke atas bukan Islam di negara ini.
“ABIM seharusnya mengiktiraf hak MCA sebagai parti politik. Satu forum (yang dianjurkan baru-baru ini) sebulat suara mendapati bahawa hudud PAS akan ada impak ke atas bukan Islam.
“Anda perlu dengan khusus berkata ia hudud PAS dan bukan hanya hudud,” kata beliau(gambar) dipetik Sunday Star hari ini.
Sehubungan itu kata beliau, adalah sesuatu yang mengarut untuk mengatakan bahawa bukan Islam tidak boleh bercakap mengenai hudud.
“Akhirnya, ia ada impak ke atas kesemua rakyat Malaysia, kita semua adalah sebahagian daripada rakyat Malaysia,” katanya lagi.
Kelmarin, ABIM menyerahkan satu memorandum kepada Dr Chua, mengulangi gesaan agar presiden MCA itu memohon maaf secara terbuka kepada semua umat Islam di negara ini ekoran kenyataannya mengenai hudud baru-baru ini.
Setiausaha Agung ABIM Mohamad Raimi Ab Rahim berkata, pihaknya kesal di atas kenyataan prejudis beliau yang merendahkan martabat perundangan hudud sekiranya dilaksanakan di negara ini.
“Adalah jelas bahawa kenyataan beliau bersifat tohmahan, prejudis dan tidak langsung disandarkan kepada sebarang fakta atau perangkaan empirikal yang boleh menjustifikasi dakwaaan beliau.
“Namun sehingga hari ini, beliau masih belum membuat sebarang permohonan maaf secara terbuka kepada umat Islam berhubung dengan kenyataan tersebut,” kata beliau.
Justeru kata beliau, ABIM terpanggil untuk sekali lagi menggesa beliau berbuat demikian dalam tempoh masa 48 jam menerusi saluran-saluran media di negara ini.

http://www.themalaysianinsider

No comments: