Cuba Banding

Wednesday, October 26, 2011

Najib hanya bersandiwara tarik balik kes


Najib hanya bersandiwara tarik balik kes Aziz Bari
Aziz Muda
KUALA LUMPUR, 25 Okt: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dilihat hanya bersandiwara baik dengan mengarahkan Rektor Universiti Islam Antarabangsa (UIA), Prof Datuk Seri Dr Zaleha Kamaruddin menarik balik penggantungan Prof Dr Abdul Aziz Bari, semalam.

Walaupun penggantungannya telah ditarik balik, Dr Aziz masih terus menghadapi pelbagai tekanan termasuk terus disiasat oleh pihak polis dan Suruhanjaya Multimedia yang menemuinya di rumah dan dipelbagai tempat.

Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Dr Dzulkefly Ahmad (gambar) berkata, selain itu, Dr Aziz turut mengalami kepayahan kerana terpaksa mengajar tanpa peralatan penting, khususnya laptopnya akibat diambil oleh pihak berkuasa untuk tujuan penyiasatan.

Menurut beliau, dalam keadaan seperti itu, sesiapa pun dapat bayangkan betapa rumitnya keadaan Dr Aziz yang terpaksa meneruskan kembali tugasnya untuk mengajar para pelajarnya yang akan mendudukui peperiksaan tidak lama lagi.

Katanya, tindakan pihak kerajaan terhadap pakar Perlembagaan itu tidak ubah seperti berhadapan dengan penjenayah kerana terus disiasat tanpa batasan masa terutama oleh dua agansi terbabit walaupun penggantungannya telah ditarik balik.

"Dengan itu, tidak hairanlah jika Dr Aziz Bari sendiri turut bertanya, "kenapa aku terus disiasat? Adakah aku ini penjenayah?" yang jelas menggambarkan tekanan yang dialami olehnya," katanya ketika dihubungi Harakahdaily, hari ini.

Berdasarkan fenomena yang berlaku, menurut beliau, orang ramai pasti tertanya sama ada arahan Najib supaya penggantungan terhadap Dr Aziz itu ditarik balik bertolak dari sikap baiknya sendiri atau mempunyai tujuan tertentu.

Katanya, yang jelas kelihatan kepada orang ramai, arahan Najib itu bukan berpunca dari sikap baiknya sendiri, tetapi hanya untuk menunjukkan kebaikannya kepada orang ramai bagi melepaskan diri dari tekanan yang dialaminya ekoran penggantungan terhadap Aziz.

"Datuk Seri Najib sendiri cukup faham, tindakan penggantungan terhadap pakar Perlembagaan itu telah menimbulkan kemarahan para mahasiswa dan orang ramai sehingga boleh menjejaskan Umno BN.

"Untuk menunjukkan dia baik dan melepaskan dirinya dari tekanan akibat tindakannya yang tidak popular itu, Najib terpaksa mengarahkan Rektor UIA menarik balik penggantungan terhadap Dr Aziz Bari, tetapi dalam masa yang sama meletakkan Dr Aziz terus berada dalam tekanan," katanya yang juga Ahli Parlimen Kuala Selangor.

Kini setelah penggantungan itu ditarik balik, menurutnya, Dr Aziz terpaksa membeli kumpoter khususnya laptop lain untuk keperluan mengajar, tetapi laptop barunya itu tentunya ketiadaan data-data yang diperlukan yang disimpannya sendiri untuk mengajar.

Surat penggantungan tugas yang diberikan oleh UIA kepada Aziz baru-baru ini, katanya, jelas membuktikan ahli akademik itu akan terus disiasat oleh pihak polis dan Suruhanjaya Multimedia secara berpanjangan dan pada bila-bila masa serta tempat walaupun penggantungan terhadapnya telah ditarik balik.

"Ini meletakkan Dr Aziz Bari terus berada dalam tekanan hanya disebabkan pakar Perlembagaan itu mengeluarkan pandangan akademiknya baru-baru ini berhubung suatu isu," ujar beliau.

Dr Aziz Bari, tegas beliau, merupakan pihak yang menjadi mangsa kesilapan tindakan Kerajaan BN, manakala untuk membolehkan pemangsa pulih tidak semudah hanya dengan menarik balik hukuman penggantungan tugas terhadapnya, lebih-lebih lagi apabila beliau terus dikenakan tekanan yang tidak sewajarnya.

Pensyarah kanan yang telah 22 tahun berkhidmat di UIA itu, katanya, adalah pakar Perlembagaan yang cukup dihormati di dalam dan luar negara dan tidak sewajarnya diperlakukan sedemikian setelah mengeluarkan pandangan yang baik dari sudut akademik bagi mengulas sesuatu isu untuk kepentingan negara.

http://bm.harakahdaily.


RM770,000 untuk bekalkan elektrik kepada satu rumah
Tenaga Nasional Berhad (TNB) membelanjakan RM770,000 untuk membekalkan tenaga elektrik kepada sebuah rumah di bawah Projek Bekalan Elektrik Luar Bandar (BELB), dedah Laporan Ketua Audit Negara.

NONEMenurut laporan projek BELB, dana itu sepatutnya bagi membekalkan elektrik kepada 17 buah rumah di sebuah kampung di Indera Mahkota, Pahang.

Bagaimanapun lawatan audit ke tapak berkenaan mendapati hanya terdapat sebuah unit rumah di kampung itu.

Dalam penjelasannya, TNB mendakwa ketika projek itu diluluskan, 17 rumah sedang dalam proses dibina tetapi akhirnya hanya sebuah yang disiapkan.

“Pada pendapat audit kelulusan projek BELB di kawasan ini tidak memenuhi kriteria yang ditetapkan iaitu jenis rumah di kawasan berkenaan hendaklah merupakan rumah kekal dan didiami serta sesuai dibuat pendawaian elektrik.

NONE“Ini mengakinbatkan kerajaan mengeluarkan perbelanjaan berjumlah RM0.77 juta bagi membekalkan elektrik untuk sebuah rumah sahaja di kampung ini,” kata laporan itu.

Laporan Audit 2010 juga mendedahkan bahawa TNB meluluskan projek bernilai RM65,193 bagi membekalkan elektrik kepada lima buah rumah terbengkalai di sebuah kampung di Bera, Pahang.

Sehubungan itu, laporan berkenaan menilaikan prestasi projek BELB sebagai tidak memuaskan dengan hanya 43.2 peratus atau 16 daripada 37 projek yang disiapkan pada tahun lalu.


Tujuh staf Risda Plantation tak pulang RM1.6 juta, Audit arah kes saman

October 25, 2011
KUALA LUMPUR, 25 Okt — Risda Plantation Sdn Bhd diarah mengambil tindakan undang-undang ke atas tujuh kakitangannya — pegawai pembeli — yang tidak memulangkan RM1.16 juta, yang disalurkan untuk tujuan pembelian komoditi, kata laporan Ketua Audit Negara 2010.
Menurut laporan itu, semakan mendapati wang pendahuluan RM1.16 juta itu untuk pembelian komoditi yang diberi kepada tujuh kakitangan Risda Plantations antara 2001 dan 2005 tidak dipulangkan.
“Pihak Audit berpendapat Risda Plantation perlu mengambil tindakan sivil terhadap tujuh kakitangan untuk menuntut semula wang pendahuluan tersebut,” kata laporan itu.
Laporan itu menambah kes itu membabitkan enam kakitangan cawangan Kuala Kangsar, yang dikesan pada 201 dan seorang lagi di cawangan Machang yang dikesan pada 2005.
Risda Plantation didaftarkan pada 1 Ogos 1996 dengan Risda memegang ekuiti 70 peratus sementara Koperasi Pekebun Kecil Getah Nasional Berhad memegang ekuiti 30 peratus. Ia ditubuhkan untuk meneruskan program tanam semula getah dan sawit pekebun kecil secara komersial di bawah pendekatan pengestetan.
Ia menguruskan ladang seluas 76,000 hektar kebun getah dan sawit.
Menurut penjelasan digariskan dalam laporan itu, peguam telah dilantik untuk mengambil tindakan sivil bagi menuntut semula wang pendahuluan tersebut bagi kes staf cawangan Kuala Kangsar dan bagi kes staf cawangan Machang.
Bagaimanapun katanya, seorang staf dari cawangan Kuala Kangsar telah meninggal dunia dan tiada sebarang perjanjian dibuat yang boleh mendakwa warisnya.
“Kes cawangan Kuala Kangsar telah melebihi had masa iaitu enam tahun, oleh itu walaupun kesemua kes telah difailkan, hanya satu kes diteruskan sebagai percubaan.
“Sekiranya kes ini boleh dimenangi, syarikat akan membawa lima kes yang berikutnya,” kata laporan itu lagi.
Perbicaraan kes tersebut telah dijadualkan untuk didengar di Mahkamah Sesyen Ipoh pada 22 Ogos lalu, tetapi hakim telah menangguhkannya sehingga 31 Oktober ini.
Laporan itu menambah, bagi kes membabitkan cawangan Machang, staf terbabit telah berhenti kerja dan belum dapat dikesan.
“Peguam yang dilantik sedang berusaha mendapatkan alamat terbarunya. Bagaimanapun surat tuntutan telah dikeluarkan dengan menggunakan alamat lamanya,” kata laporan itu lagi.
Laporan itu menambah, kakitangan Risda yang terlibat sebagai pegawai pembeli telah ditamatkan tempoh pinjaman dan penempatan di anak syarikat Risda Plantations dan diarah bertugas balik agensi induk.
“Seterusnya jawatankuasa tatatertib pusat Risda yang bermesyuarat pada 13 November 2006 telah menjatuhkan hukuman buang kerja ke atas mereka.
“Jawatankuasa Rayuan yang bermesyuarat pada 13 Mac 2007 telah mengubah hukuman tersebut kepada hukuman turun tiga kenaikan gaji selama 36 bulan,” katanya lagi.
http://www.themalaysianinsider.

No comments: