Cuba Banding

Sunday, December 4, 2011

Umno mungkin tiada calon untuk PRU13?


Umno mungkin tiada calon untuk PRU13?

Posted on Saturday, December 03 @ 07:30:00 PST
Dilulus untuk paparan oleh teori

BeritaOleh: Inimajalah

"Banyak perkara menarik mengenai Perhimpunan Agung Umno 2011. Satu dripadanya ialah ucapan wakil Kedah, Mohd Kamal Saidin yang menggariskan ciri calon boleh menang (winnable candidate) parti itu perlu mempunyai sifat seperti Khalifah IslamSaidina Uthman Affan yang tidak meminta-minta untuk diberikan jawatan.

Dalam ucapanya di persidangan itu semalam, beliau berkata antara kriteria calon boleh menang daripada pandangan Islam ialah orang yang tidak meminta-minta, tidak melobi atau membeli jawatan.

“Contohilah Saidina Uthman bin Affan yang tidak meminta untuk diberikan jawatan Khalifah, sebaliknya diberi tanggungjawab atas amanah dan kepercayaan untuk memimpin umat Islam pada zaman itu,” katanya seperti dilaporkan themalaysianinsider.com, semalam.
Calon boleh menang (winnable candidate) diketengahkan Presiden Umno, Datuk Seri Najib Razak dalam usaha memastikan kelangsungan kuasa parti itu di negara ini.
Laporan menyebut presiden sudah diberi mandat dalam perhimpunan itu untuk menentukan calon Pilihanraya Umum Ke-13 (PRU13) berdasarkan ciri calon boleh menang (winnable candidate).

Umno jangan tunggu menjadi kenderaan yang tidak lagi dapat digunakan. Gambar hiasan. Imej dari nosousraa.blogspot.com.
Mohd Kamal juga berkata perjuangan Umno perlu dilihat menepati kriteria perjuangan golongan beriman yang digariskan oleh Imam Shafie.
Berdasarkan pengalaman penulis bergaul dan “melakukan kerja” untuk Umno sejak 1991-1999, amat susah untuk mencari calon pilihanraya daripada parti itu yang mempunyai ciri seperti disebut Mohd Kamal – tidak meminta-minta untuk diberikan jawatan.
Sebaliknya, hampir semua pemimpin bukan sahaja meminta jawatan, malah berebut sehingga ke tahap sanggup ‘berbelanja besar’, hatta ‘membunuh kerjaya politik lawan’ di kalangan sesama Umno sendiri.
Ini bukan rahsia. Ia diketahui umum. Dan, Umno perlu menerima hakikat bahawa inilah antara ‘perangai hodoh’ pemimpin Umno yang sentiasa menggugat keutuhan parti itu – ia bukan sahaja perlu berdepan dengan Pas, Parti Keadilan Rakyat dan DAP, malah percakaran seteru politik dari kalangan dalam parti Umno sendiri.
Maknanya, jika ciri yang ada pada Khalifah Islam Saidina Uthman Affan mahu dijadikan satu daripada kriteria calon boleh menang (winnable candidate) Umno, kemungkinan besar parti itu tidak akan ada calon pada PRU13!
Secara jujur, jika Umno mahu kekal mendapat mandat di negara ini, ia perlu mengerah segenap kudrat menghapuskan perangai kotor lagi jijik di kalangan ahli dan pemimpinnya dalam meminta dan berebut jawatan, termasuk calon pilihanraya.
Namun, berdasarkan pemerhatian penulis sepanjang Perhimpunan Agung Umno 2011 setakat hari ini, Umno lebih berminat menghentam lawan sama ada Pas, Parti Keadilan Rakyat atau DAP – bukan berbincang dan merumus solusi konkrit bagaimana Umno patut mendepani PRU13.
Dalam kata lain, sepanjang perhimpunan itu, Umno lebih berminat ‘mengkritik rumah orang lain walaupun rumahnya sendiri makin senget’ (dan mungkin roboh dalam PRU13)! Tindakan mencemuh ‘rumah orang lain’ lebih ketara berbanding usaha ‘membaiki rumah sendiri’.
Umno perlu akur bahawa pengundi kini makin cerdik dan aliran maklumat pula kian telus. Pemerintah tidak lagi dapat memilih mana maklumat mahu didedahkan dan mana maklumat mahu disembunyikan. Ini bukan zamannya lagi untuk Umno dapat ‘bermain wayang’ dengan rakyat. Rakyat kini tidak mudah dipujuk untuk hanya mengundi Umno.
Sikap dan pendirian Umno dalam pelbagai isu sedang diamati secara bersungguh-sungguh oleh pengundi.
Contohnya apabila Mohd Kamal turut menyebut bahawa ‘perjuangan Umno perlu dilihat menepati kriteria perjuangan golongan beriman’.
Pengundi yang semakin berilmu, terutama berikutan kesedaran agama yang kian tinggi di kalangan pengundi beragama Islam, akan melihat Umno sebagai sebuah parti munafik (dan hipokrit) kerana dalam ia melaungkan ‘perjuangan menepati kriteria perjuangan golongan beriman’, pada masa sama parti itu menolak mentah-mentah hukum Allah taala sepertihudud dan sebagainya.
Pada masa sama pemimpin parti itu juga sering dikaitkan dengan pelbagai penyelewengan kuasa dan pembolotan kekayaan. Semua ini tentu sekali tidak serasi dengan ‘perjuangan menepati kriteria perjuangan golongan beriman’. Dan, pengundi yang berilmu serta bermaklumat tentu sekali tidak akan menerima bulat-bulat apa sahaja sikap dan pendirian Umno.
Maknanya, jika Umno mahu kekal menang pada PRU13, banyak ‘kerosakannya’  perlu dibaiki segera kerana masa untuk pilihanraya sudah suntuk.
Jika diibaratkan sebagai sebuah kenderaan, Umno sudah terlalu banyak rosaknya. Ia perlu dibaiki dalam banyak perkara, malah jika perlu, enjinnya wajib ditukar!
Ini kerana jika rakyat mendapati Umno kini bukan lagi sebuah kenderaan yang sesuai digunakan, ia akan dibuang di tepi jalan dan tidak lagi dibenarkan bergerak di atas jalanraya. – inimajalah.com


http://www.tranungkite.



Najib: Ada wakil rakyat Umno sedia beri laluan
Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata ada wakil rakyat Umno yang telah menyatakan kesediaan mereka untuk memberi laluan kepada muka baru untuk bertanding dalam pilihan raya umum akan datang.

"Ada berjumpa dengan saya secara peribadi... Sanggup beri laluan, beri kepada muka-muka baru," katanya dalam sidang media selepas menyampaikan ucapan penggulungan.

Menurutnya lagi, setiap pilihan raya umum akan ada perubahan yang mana "mungkin lebih ramai muka-muka baru" diperkenalkan.

Ditanya mengenai penyandang kerusi parlimen sama ada dipilih semula,  Najib berkata, beliau akan melihat sejauh mana prestasi mereka sebagai wakil rakyat.

"Prestasi baik, kemungkinan di pilih semula. Kita tidak kata dua penggal atau tiga penggal, kita tengok kepada winnable candidate," katanya.


"Tidak boleh awal, tak boleh lambat...(Kita) cari masa," katanya sambil menambah beliau tidak boleh mendedahkan komposisi calon lama dan baru kerana "ia perkara dalaman".

Ditanya mengenai harapan kepada pemimpin yang tidak terpilih, Najib berharap mereka memberi sokongan kepada calon baru.

"Dia naik sebab orang sokong dia, ada orang beri laluan... (Mereka) perlu berundur atas kepentingan parti, terima hakikat. Satu hari dulu, mereka dapat sokongan orang lain," katanya.

Ditanya sama ada calon yang tewas dalam pilihan raya lalu akan diberi peluang bertanding lagi, Najib tidak menjawab secara langsung, tetapi menegaskan ia berkaitan calon boleh menang.

Sementara itu, bercakap soal pilihan raya akan datang, Najib berkata beliau yakin akan berjaya merampas semula negeri pembangkang.

"Tetapi kita tidak mahu pandang rendah pembangkang, ia boleh jadi kesilapan yang kita lakukan.

"Untuk ambil alih, ia menuntut persiapan strategi, lebih hebat daripada biasa," katanya.

Menurutnya, persiapan pilihan raya dijalankan secara berterusan dan beliau bersama Muhyiddin akan terus "pusing" negara untuk berkempen.

"Kita akan pusing lagilah. Berapa pusingan saya tak tahulah,"katanya sambil ketawa kecil.

Sementara itu, ditanya tentang cara Umno untuk menangani "calon kontroversi", Najib hanya menjawab ringkas: "Kami tahu bagaimana nak tangani isu itu."



http://www.malaysiakini.



Khairy: Pemuda Umno serah senarai calon dalam dua bulan

December 03, 2011
KUALA LUMPUR, 3 Dis – Pemuda Umno akan menyerahkan senarai calonnya untuk pilihan raya umum ke-13 kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dalam tempoh dua bulan lagi.
Ketuanya Khairy Jamaluddin berkata, beliau kini dalam proses membuat penilaian bagi memilih calon yang mampu menang, yang turut melibatkan laporan mengenai mereka dari akar umbi.
“Bagi Pemuda Umno yang penting ialah kualiti bukan kuantiti calon. 40 calon kita hantar kesemua mampu menang. (Walau bagaimanapun) Bila PM (Perdana Menteri)sudah buat keputusan siapa calon, kita sokong.
“Saya bukan Ketua Pemuda yang merayu dua, tiga kali, walaupun nama saya sendiri tiada. Kita tidak akan menunggu di luar pagar Seri Perdana (Kediaman Rasmi PM) untuk merayu bagi mana-mana calon,” katanya kepada pemberita selepas sesi penggulungan perbahasan Perhimpunan Agung Umno 2011 di sini.
Dipetik Bernama Online, Khairy turut menasihatkan calon Pemuda Umno yang tidak terpilih serta penyokong mereka agar tidak mensabotaj parti seperti yang berlaku pada pilihan raya umum yang lepas.
“Pada 2008, banyak kawasan di Kedah majoriti kemenangan Barisan Nasional kurang daripada undi rosak. Maknanya ada sabotaj. Malah ada anggota parti tidak mahu membantu parti dengan pergi luar negara, dan ada juga tidak mahu mengundi,” katanya.
Ditanya mengenai strategi Pemuda Umno untuk menarik lebih ramai mahasiswa menyertai parti itu, Khairy berkata Pemuda Umno akan mengatur lebih banyak gerak kerja baru untuk mendekati golongan tersebut.
“Kita telah mula menarik mahasiswa dalam Umno. Saya sudah jumpa dengan beberapa pemimpin mahasiswa dan saya akan bekerjasama dengan Pengerusi Biro Pengajian Tinggi Umno Datuk Razali Ibrahim, yang juga Naib Ketua Pemuda Umno.
“Kita tidak mahu tanggapan mahasiswa bersama pembangkang. Banyak mahasiswa bersama (Umno), kita cuma kita tak buka ruang secukupnya kepada mereka,” katanya.
Khairy turut meluahkan rasa bangga kerana ramai anggota pergerakan itu menjadi pembahas yang mewakili negeri masing-masing.
“Selalunya anggota Pemuda Umno ini mewakili Pemuda Umno sahaja. Kita lihat ramai pembahas (yang mewakili negeri terdiri dari) kalangan Pemuda Umno, antaranya Pahang, Wilayah Persekutuan, Kelantan dan Negeri Sembilan. Inilah dikatakan peremajaan parti,” katanya.

No comments: