Cuba Banding

Wednesday, May 8, 2013

Utusan, Najib Guna Isu Perkauman Tutup Kecurangan Pilihanraya, LAMPIRAN: Video Al-JAzeera


Utusan, Najib Guna Isu Perkauman Tutup Kecurangan Pilihanraya, LAMPIRAN: Video Al-JAzeera



Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim membidas tindakan Datuk Seri Najib Razak dan media kawalannya, Utusan Malaysia kerana menggunakan sentimen perkauman untuk menutup kecurangan mereka dalam pilihan raya.

Anwar mengulas isu sentimen perkauman terhadap kaum Cina yang dimainkan pimpinan dan media Umno sejak selesai pilihan raya Ahad lalu.

"Najib dan pemerintahannya yang tidak sah sekarang telah melakukan dua kesilapan besar. Menipu pilihan raya dan menggunakan sentimen perkauman untuk menutup kecurangan mereka.

"Utusan adalah alat kawalan Umno, Utusan bertindak mengikut arahan pegawai kepada Presiden Umno. Kali ini mereka memainkan isu perkauman dan malangnya ia direstui oleh semua pimpinan Umno," kata Anwar dalam sidang media di ibu pejabat KEADILAN hari ini.

Pagi ini muka depan Utusan memaparkan berita utama bertajuk 'Cina mahu apa lagi?' Akhbar Kosmo memaparkan tajuk berita utama 'Pengundi Cina bersikap talam dua muka'.

Manakala akhbat Berita Harian menyiar petikan kenyataan bekas Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Ali Rustam bahawa 'Cina tak mengenang budi'

Tindakan itu mendapat kritikan pengguna internet dan media sosial facebook.

Dalam pada itu Anwar menegaskan, Najib Razak dalam pilihan raya kali ini telah melakukan dua kesilapan besar iaitu menipu sistem demokrasi dan menggunakan isu perkauman.

"Najib menyebut tentang 'tsunami Cina', saya tolak kenyataan itu. Kita tak boleh guna isu begitu untuk hangatkan suasana kaum," tegasnya.





http://greenboc.blogspot.com/2013/05/utusan-najib-guna-isu-perkauman-tutup.html

No comments: